zaterdag 2 juli 2022

Na 6 reisdagen in Ommen

Zaterdag 25 juni hebben we zo'n 340 km afgelegd. In dit deel van Zweden zijn alleen tweebaanswegen, waar je vaak maar 80 of 60 km/uur mag en kan rijden vanwege het wegdek. Wij zijn op zo'n dag dan wel 7 uur onderweg, waarvan 5 uur echte reistijd, en het gemiddelde komt daardoor niet echt hoog.

We hebben onderweg nog wat boodschappen gedaan, die we alleen hier in Zweden kunnen krijgen: het heerlijke knäckebröd en fantastisch compact wc-papier😁!

We hebben die dag een heerlijk rustige overnachtingsplek gehad, aan een meertje, bij Järnbergsås. Vreselijk veel kuilen in het weggetje erheen, arme Gloria (en arme spulletjes).... maar wat hebben we daar heerlijk gestaan in ons eentje! Wil heeft weer heel veel opnames gemaakt met haar vogel-app, o.a. van kraanvogels! Dat klinkt zo hard als ze zo vlakbij zijn! En ze heeft nog roodkeelduikers gespot😁

Het bleef nog lang erg warm, maar we stonden heerlijk onder de bomen. En weer buiten koken...

De volgende dag nog even wat diesel getankt, genoeg om Denemarken te kunnen halen, want daar is het goedkoper! Het wordt weer steeds drukker onderweg, lawaai, stank.... we moeten er maar weer aan wennen😱. We schieten nu wel wat meer op, 420 km afgelegd zondag. Betere/vierbaans-wegen.

We hebben overnacht op een officiële CP bij een klein vliegveld, in Getterön. Heerlijk onder de bomen, het is nog steeds erg warm! De volgende morgen kreeg Wil van mede-kampeerders weer veel ongevraagde adviezen over beveiliging😐

Maandag hebben we weer zo'n 420 km gereden, we zijn weer via DE Brug gegaan en via de andere brug over de Grote Belt richting Odense.. We hebben een kleine boerencamping gevonden op Fyn, in Rue. Heerlijk rustig, uitzicht over de heuvels. Fijne plek! Het weer werd onderweg steeds slechter, we kwamen met regen aan... Maar de volgende dag scheen de zon weer!

Dinsdag reden we Duitsland in en we zijn weer via de pont Glückstadt-Wischhafen gegaan. We konden deze keer meteen mee op de eerste boot die aankwam. Het was inmiddels weer heerlijk zonnig weer, dus lekker buiten gestaan op het bovendek.

We hebben overnacht in Bad Bederkesa, wat een leuk stadje is dat! Echt een plek om te onthouden als tussenstop. We hebben heerlijk in het restaurant aan het water gegeten... Ze werken met alleen maar streekprodukten, in de menukaart staat vermeld waar alles vandaan komt. En ze maken alle sausjes, pasta e.d. zelf! Bijzonder en erg lekker!

We konden gelukkig een plekje reserveren op de camping in Ommen, Anna's Hoeve. Daar kwamen we woensdag rond 3 uur aan. We hadden al telefonisch contact gehad met onze schoonzus, ze zijn die ochtend bij de neurochirurg in Zwolle geweest. Hij wordt maandag opgenomen in het ziekenhuis en dinsdag geopereerd. Wat de verdere prognoses gaan worden is afhankelijk van hoeveel de arts kan verwijderen, en van de uitslag van het weefselonderzoek. Maar bestraling en chemo volgt sowieso. En alle behandelingen zijn leven-rekkend, het zal niet genezen.

Het is fijn om in de buurt te zijn, we zijn al een aantal keren bij ze geweest. En het is ook prettig om even weer rust te hebben na zoveel echte reisdagen. We hebben dit plekje geboekt tot en met de 10e juli, daarna zien we wel verder.