vrijdag 2 augustus 2024

'Oud en vertrouwd', verder afzakken en dan door naar Denemarken

Zondag 28-7

Vanochtend scheen de zon alweer, we hebben een rustige nacht gehad in het museumdorp👍

We hebben vandaag een behoorlijke afstand afgelegd. Het weer was goed, af en toe een paar spettertjes. En weer prachtig binnendoor gereden en genoten van het landschap!

We overnachten aan de zuidkant van het Hornborgasjön, de P met het uitzicht over het foerageergebied van honderden ganzen. En hopelijk zien en horen we kraanvogels, die zich weer verzamelen!

Maandag 29-7

Gisteravond prachtige kleuren in de lucht

Al een paar kraanvogels gezien en heel veel gehoord, vanmorgen in alle vroegte!💛
Een klein wandelingetje gemaakt langs het vogelkijkgebied👍

Dinsdag 30-7

Al met al hebben we heerlijk 2 dagen hier gestaan, en vooral 's morgens in alle vroegte heel veel kraanvogels gehoord. Gisteravond hoorden we (en zag Wil) ze weer overvliegen, maar ze landden helaas te ver weg om ze nog te kunnen zien. O.a. een groep van meer dan 100 vogels, indrukwekkend!

Vandaag zijn we weer doorgegaan, en we konden het niet laten nog even een bezoekje te brengen aan het Naturum van het Hornborgasjön

en aan de kloosterruïne in Gudhem en de kerk daar

We staan nu weer op de camping in Falköping, even weer wat praktische zaken afhandelen.... De camping is fors duurder geworden in 2 jaar!

Vrijdag 2-8

Gisteren hebben we niet zo ver gereden, ruim 100 km. Wel weer een hele mooie weg gehad, niet te groot, lekker binnendoor. We zijn redelijk vroeg gestopt en eerst een boodschapje gaan doen. Wil moest een foto maken van een kiosk met een voor ons wel heel vreemde naam...

Daarna lekker buiten zitten in de schaduw, het kan weer, we hebben al een paar dagen geen muggen....👍
We hebben ovenacht op een P in een klein stadje, een mooi open en ruim terrein, met bomen. Goeie plek, goed geregeld!

En vandaag hebben we weer wat meer kilometers gemaakt, richting de veerpont Helsingborg-Helsingør. Deze mogelijkheid om van Zweden naar Denemarken te komen hebben we nog niet eerder uitgeprobeerd, we zijn benieuwd!

Geen tijd om foto's te maken in de wachtrij, want we komen aanrijden, betalen bij de automaat, gaan in de juiste baan staan en... kunnen bijna meteen doorrijden, de boot op! Het is een korte overtocht, 20 minuten, vergelijkbaar met de boot naar Texel.

Kortom, het is goed bevallen. Aanrijroute goed, bij aankomst aan de overkant niet megadruk, en goedkoper dan de brug als je een beetje smokkelt met de lengte van de camper.... Foei Wil! Onder de 6 meter € 60,-, erboven € 120,-.... wij zijn 6.33 meter.... tsja.... het is makkelijker om te liegen tegen een machine dan tegen een persoon....

We overnachten nu op een P vlakbij een kasteel. Het kasteel is helaas niet te zien, nog een km. lopen.... Wel schaapjes voor onze neus😍
Voor Denemarken geldt dat je niet zomaar overal mag overnachten, alleen op officieel aangegeven plaatsen en campings. Dat vinden wij dus lastig, we willen het liefst vrij staan.... Op deze P, die op Wil haar park4night app staat, mag je waarschijnlijk officieel niet overnachten. We wagen het erop en gaan het meemaken....
En bij bestudering van het aantal mogelijkheden om gratis te overnachten in Denemarken is de uitkomst dusdanig, dat we waarschijnlijk morgen weer in één ruk erdoorheen gaan, naar Duitsland....