maandag 22 juni 2026

Ierland 1

 Zondag 21-6

We zijn 2 nachten op de vorige plek (bij de molen) gebleven. Het was erg regenachtig dus we hebben niet veel ondernomen.

Gisteren zijn we weer verder gegaan. Nog 3 stages van de labcache van de Norman Way, eerst een kerkhof en een kasteelruïne. 

Vooral de derde plek was leuk om te zien! Met een bron, een heel oud kerkhof en een grot, in een dorpje dat Tomhaggard heet.

de bron



de grot, je kunt met een lepel het bronwater opscheppen

een oude muur vol plantjes

overal fuchsia-hagen hier

We gingen door naar Waterford, de oudste stad van Ierland. Onderweg kwamen we een pontje tegen, dat vindt Wil altijd heel erg😂

In Waterford eerst maar weer es boodschappen doen, daarna op zoek naar de P waar we mogen overnachten. We vonden een mooi plekje in de hoek, in de schaduw😁 - jaja, de zon schijnt volop en dan wordt het meteen warm! Maar niet zo warm als in NL gelukkig, 30 graden😱!


We waren al snel blij dat we in het hoekje waren gaan staan. Vroeg in de avond stroomde de hele parkeerplaats meer dan vol en we hoorden muziek uit de stad komen. Één of ander evenement... ja hoor, vandaag en morgen een marathon en allerlei andere afstanden. 


Ook vanmorgen schalden de luidsprekers alweer vroeg en stroomde het alwéér helemaal vol.... geen probleem, we wilden vandaag blijven om de stad te bekijken.

wat heeft die nou op z'n zwaard....😂

Veel viking-historie hier.



En plaquettes om duidelijk te maken welke figuren belangrijk zijn geweest...




de finish


veel prachtige muurschilderingen

En toch weer in de pub beland😱


Het was erg leuk om deze oude binnenstad te bekijken aan de hand van labcaches. Het was extra druk door de hardloopwedstrijden, maar daar hebben we niet echt veel last van gehad gelukkig.

Maandag 22-6

Vanmorgen zijn we weer vertrokken uit Waterford en iets zuidelijker gegaan, naar de kust. Langs dit stukje kust mogen we met de camper gelukkig wel op een P staan (geen hoogtebeperking) dus we gaan even enorm genieten van dit uitzicht!



juffrouw Roos zoekplaatje😃

We wandelen een stukje langs de kust, best een uitdaging met stijgen en dalen. En de bodem voelt op sommige stukken bijzonder vreemd, verend, zoals veengrond. Lagen gedroogde vegetatie op de rotsen?




Vogels en bloemetjes😁
witte kwikstaart

graspieperzilvermeeuw

rood guichelheilrode dopheide

zandblauwtje

We genieten van het Ierse landschap. Heel glooiend, prachtige uitzichten iedere keer onderweg. En het is nu zelfs hier warm aan het worden, morgen 24 graden!
We moeten nog wel onze weg zoeken in de dingen die bij ons heel gewoon zijn, zoals bijvoorbeeld je afval weggooien. Hier in Ierland betaalt iedereen daarvoor en je ziet eigenlijk nergens afvalbakken. Gelukkig was er in Waterford wel een mogelijkheid, dus we zijn het voorlopig weer kwijt. We moeten maar gaan vragen, als we bij een pub staan, of we het daar mogen achterlaten tegen betaling. Zelfs op een camping moet je er vaak apart voor betalen.... Het is even wennen maar ook dat gaat weer lukken!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten