woensdag 1 december 2021

'Eindelijk' weer op reis

Gisteren zijn we vertrokken van de camping in Vila Chã, dat betekent dat we daar 3 weken (!) gestaan hebben. We hebben het heerlijk gehad daar, en vooral de oceaan was een van de factoren die ons daar hield😁....

De dagen na de vorige blog werden gevuld met vrij vaste rituelen, met daarin o.a. als onderdelen: lezen (we herlezen de serie van de zeven zussen) en wandelen langs de oceaan. Wat we ook nog gedaan hebben is alles wat er maar te wassen viel wassen, inclusief het beddengoed, op de hand (!). Er was wel een wasmachine op de camping, maar de wasbeurt was inclusief zeep en daar kan het gevoelige huidje van Wil niet tegen...

De laatste week gaat de temperatuur in deze contreien toch echt wel naar beneden. Een graadje of 13 overdag, koude wind.... wordt het toch tijd om naar het zuiden te gaan? Maar de zon is nog zo heerlijk en het is zo'n fijne camping....

We zouden maandag vertrekken, maar ik had toch nog geen zin.... de luifel was al opgeruimd, maar de fietsen moesten nog achterop, en de afwas nog gedaan, en nog douchen; en nog een voorraad lekkere verse groente inslaan in het winkeltje... dat hebben we dus allemaal maandag gedaan, en dinsdag, gisteren, zijn we gaan rijden. Maandag kwam de Nederlandse 'buurman' van verderop nog langs voordat ze zelf gingen rijden met een aantal waardevolle tips; dank je wel Jan-Louis (en Joke voor je geduld)😁

Eerst nog naar een biologische winkel ten zuiden van Porto, lekker weer de voorraad droogwaren aangevuld. Daarna door naar Coimbra, we kregen een tip dat die stad de moeite van het bezoeken waard was. We zullen het misschien nooit weten.... Na een aantal keren fout te zijn gereden op weg erheen zakte de moed al een beetje. In de stad aangekomen bleken alle parkeerplaatsen waar we langs kwamen óf te vol óf 'under construction' óf te ver van het centrum.... Wil heeft heel dapper nog een rondje door het (krappe en drukke) centrum gereden en toen zijn we doorgegaan naar de CP die we hadden uitgezocht, in Condeixa-a-Nova, ten zuiden van Coimbra. Het was een P in een stadje, mooi ruim en rustig, de bakker en de minimercado om de hoek, heel handig!

Er was ook nog een Mercado Municipal vlakbij, maar dat was geen supermarkt zoals we ontdekten; toen we naar binnen keken leek het op een enorme visafslag😱. Het vervelende was dat daar vanochtend om 8 uur een sirene begon te loeien.... Meteen wakker dus!

We hadden voor vandaag een bezoek aan Conimbriga gepland, een andere tip, en dat is wel gelukt! Het was helaas een bijzonder miezerige dag, maar toch hebben we erg genoten.

Conimbriga bestaat uit ruïnes van een Romeinse stad, het was bijzonder indrukwekkend om te zien. Met o.a. enorme badhuizen en woningen van welgestelden van soms wel ruim 3200 m2 groot. En fantastische mozaïekvloeren!

Zo enorm is dat ene bad dus.... het is het deel dat vooraan op de schematische tekening staat.

Badhuizen en aquaduct                                                                           Een enorme woning

Wil kon het niet laten om (voor € 0,50) de fonteintjes op de binnenplaats van deze gerenoveerde 'woning' te laten sproeien.....

De rit van vandaag ging door prachtig glooiend landschap met heel veel olijfbomen en kleine wijngaarden met enorm oude wijnstokken. Mooi om te zien!
Nu staan we in het stadje Tomar, op een voormalige camping die nu als CP in gebruik is. Morgen de stad maar eens verkennen, met o.a. een tempelierskasteel en het Covento de Christo.

1. lijkt me niet makkelijk met zo'n grote auto door nauwe straatjes ...

is het niet unheimisch om helemaal alleen op een parkeerplaats te overnachten?