maandag 12 december 2022

Veel regen maar toch lekker naar buiten

Het blijft maar regenachtig hier, met af en toe ook stevige wind. de temperatuur is wel hoger dan vorig jaar. en door de regen is alles veel groener! Het geeft echt een heel andere aanblik dan vorig jaar, heel bijzonder. Groene velden met veel bloemen!

We hebben door het weer nog niet zoveel ondernomen tot nu toe. Kleine wandelingetjes door het dorp tussen de buien door, heel vertrouwd! En even een (dagelijks) boodschapje bij de Lidl....๐Ÿ˜ Verder lezen we veel, en 's avonds een dvd.... we zijn weer begonnen met Harry Potter๐Ÿ˜ƒ. We vervelen ons nog niet, en het is helemaal niet erg om even rustig aan te doen.

de ster bij de kerk

We lezen nu het Portugese nieuws via een app, die je gewoon in je eigen taal kunt lezen. Daarop lazen we dat in 24 uur tijd 63 procent van de regen van normaal de hele maand december is gevallen...

Zaterdag was het weer helemaal prima! De hele dag zon, lekkere temperatuur, niet teveel wind.... Mooi weer om even te fietsen dus, even naar de zee, dat is niet zo ver. Ik was alleen even vergeten dat er behoorlijke stijgingen en dalingen zitten in de weg er naar toe.... en vooral het laatste stuk is een hele lange, fikse afdaling, niet fijn! Dat gaan we dus niet weer doen...

Onderweg kwamen we een kudde koeien/schapen/geiten tegen, met een herder en een paar honden erbij... mooi om te zien!
We hebben heerlijk even op een bankje naar de zee zitten kijken. Je ziet in de verte de nevels ontstaan waar de golven tegen de kust spatten...

Wil wijst naar het punt waar we vorige winter gelopen hebben...

nog even een selfie

Prachtige patronen in het zand, door water geschilderd... als je wat langer kijkt zie je er steeds meer in!

Soms hebben de golven zulke fantastische kleuren! Bijna lichtgevend aquamarijn, het gekke is dat je dezelfde kleur in een grot in een gletsjer tegenkomt!

Op de terugweg moesten we de afdaling nu natuurlijk klimmen, heftig! Wil heeft het eerste stuk gelopen, daarna ging het beter; en ik redde het laatste stuk niet meer... We worden oud! Of we moeten aan onze conditie werken...

Zondag hebben we weer een wat langere wandeling gemaakt, het was weer prachtig weer! Een rondje door de velden hier achter, wat we vorige winter ook vaak liepen, heerlijk in de natuur met mooie uitzichten en prachtig zicht op het dorp.

De Portugese weer-app voorspelt voor de komende week nog veel regen, we gaan het zien. Het is op het hele Iberisch schiereiland hetzelfde verhaal, we wachten dus maar rustig af en doen ons ding๐Ÿ˜. Want tussen de buien door is het een heerlijke 20 graden....๐Ÿ‘๐Ÿ˜Ž!