maandag 15 juli 2024

Verder naar het noorden

Vrijdag 12-7

We stonden de afgelopen nacht weer op een prachtige plek😁

Voor vandaag hadden we weer een route uitgezocht, zoveel mogelijk tussen de meren door en niet over al te grote doorgaande wegen. Dan kom je soms op een gravelweg terecht😱

sorry juffrouw Roos....

Ook onze lunchpauze was weer aan het water. Er stond een overdekte picknickbank. Binnen zijn tassen/manden met spulletjes om mee te nemen als je het nodig hebt👍😁

We zijn vandaag richting het noordoosten gegaan. En we overnachten alweer aan het water.... wordt het niet saai? Nee, nooit...

We hoorden 's avonds muziek, gezellig! Vlak om de hoek aan het repeteren voor een concert dat hier morgen plaatsvindt, op een steiger in het water. De P waar wij staan wordt ook geconfisqueerd voor bezoekers, maar dan zijn wij al weg😁

Prachtige weerspiegeling nog van de avondlucht, en een rij halfwas eendjes komt langs...

Zaterdag 13-7

Wil maakt vanochtend eerst nog een wandelingetje

juffrouw Roos staat bij het rode pijltje
Daarna vertrekken we voor een reisdag met onderweg wat klusjes😁
De was doen we deze keer in een wat grotere plaats, bij een groot koopcentrum. Daar zijn allerlei winkels geclusterd, zo ook een gelegenheid waar je je was kan doen en drogen. Grote professionele machines, zowel het was- als het droogprogramma duurt een half uurtje. En het is in verhouding niet duur want alles kan er in 1x in.... Het is mij wel goed bevallen!

Vervolgens de watertank vullen in een volgende stad, bij een pompstation. Helemaal gratis😁👍

Nu staan we weer heerlijk in de rust, op een P bij de hoogste waterval van Finland. Als je daar wat later arriveert zijn de dagjesmensen al weg👍

Echt veel muggen hier helaas.... tot nu toe overal in Finland....

Zondag 14-7

Wil gaat nog even heel dapper een wandeling maken, door de kloof. Een wandeling? Traplopen!

En dan beneden de blokkade van het water, de wandeling liep niet hierlangs.... We kennen het Fins nog net niet goed genoeg😱 dus maar weer terug omhoog😁
Work-out gehad voor vandaag!

We zijn weer door gegaan naar een volgende plek. Onderweg weer mooie dingen gezien: een mama-sneeuwhoen met jongen; een groep regenwulpen; kraanvogels aan het grazen in het land (dat zien we bijna dagelijks😁).

We staan nu weer met uitzicht op water, aan de rand van een stadje. Op een P in een park, mooi ruim, en rustig👍

we staan vlakbij een kerk met imposante berken er omheen

een bijzonder vaartuig!

Maandag 15-7

Vandaag hebben we alleen maar regen.... We leggen toch een mooie afstand af, naar het noordwesten, en zijn nu bijna bij de kop van de Botnische golf aangekomen.
Vanmiddag hebben we nog een Naturum bezocht, prachtig opgezet en mooie info! O.a. op grote schermen de 'aankomst- en vertrektijden' van trekvogels, net zoals bij vliegtuigen op een vliegveld. Leuk gedaan! Het zijn juist die tijden in het jaar dat wij hier niet zijn helaas.... het vroege voorjaar en het late najaar. Dan zijn wij nog/al in het zuiden....

Even koffie met wat lekkers hoort erbij... er staat een bijzondere naam op het kassabonnetje! Mijn naam in het Fins betekent bes....😂

We hebben voor vannacht een plekje in de natuur, bij een zwemvijver. Het is nog steeds regenachtig, dus niet druk👍

Morgen verder richting de grens met Zweden.

1. Mooi zeg! Genieten! Behalve de muggen 🦟

2. wat-leuk-dat-je-wat-mag-pakken,-als-je-wat-nodig-hebt.Ja-met-zoveel-water-heb-je-muggen-.