zaterdag 20 juli 2024

Zweden

Dinsdag 16-7

Wil maakte vanochtend nog even wat foto's van de ruime parkeerplaats waar we stonden. Nu bijna leeg, gisteravond was het een komen en gaan van auto's met mensen die gingen zwemmen, wandelen of joggen. En er kwamen veel mountainbikers langs.

Vandaag zijn we dus inderdaad doorgereden naar de grens met Zweden, aan de bovenkant van de Botnische golf. De grens loopt dwars door de stad met 2 namen: aan de Finse kant heet het Tornio, aan de Zweedse kant Haparanda. Meteen maar even boodschappen doen bij de Ica over de grens. Hier zijn dus wel biologische groenten, en de boodschappen zijn hier weer goedkoper....

Voordeel van Finland: gewoon gemakkelijk rekenen met de euro. Nadeel voor ons is dus het gebrek aan biologische producten, en de prijs van de levensmiddelen! Verder is Finland ons prima bevallen, we hebben genoten van de natuur (enorme hoeveelheden wilgenroosjes langs de weg!) en we hadden genoeg gelegenheid om vrij te kamperen. Opvallend was het kleine aantal buitenlanders op vakantie hier, de meeste campers zijn Finnen. Maar ze groeten wel allemaal onderweg, zelfs de auto's met caravans👍

Maar nu zijn we dus weer in Zweden, en gaan zoetjesaan afzakken naar beneden door dit enorme land. Voor vannacht hebben we een plekje gevonden bij een zwemmeertje, druk bezocht door mensen uit de omgeving maar er is ruimte genoeg gelukkig.

Vrijdag 19-7

Toen we woensdag wegreden van de P was het best nog even lastig.... dik zand! Maar het is gelukt👍, op zo'n moment zeggen we altijd tegen elkaar dat we niet weer op zand gaan staan....

We hebben de afgelopen 2 nachten weer in Rosvik gestaan, op onze vertrouwde plek bij het dorpshuis. Even weer de luxe van een enorme keuken (een wasje gedaan) en een heerlijke douche!
We hebben gisteren nog wat klusjes gedaan (tussen de buien door), o.a. onze wc naar buiten getild en helemaal schoon gemaakt😁👍.

We stonden in het begin alleen, maar 's avonds stonden er toch zo'n 6 campers hier. Er is ruimte voor 15.

Vandaag zijn we verder gereden, naar het westen, richting Arvidsjaur. We komen nu weer door hele bekende streken. Zweden voelt als vanouds vertrouwd!
En de hei bloeit al...

We hebben niet heel ver gereden vandaag, en staan nu op een P aan de weg tussen Luleå en Arvidsjaur. Het is leuk om weer in bekend gebied rond te rijden en van het mooie Zweden te genieten. Maar ook hier: die muggen!!!

Vanochtend nog steeds heel veel regen, maar vanmiddag is het droog en de zon piept af en toe door de wolken😀

Een prachtige paddestoel .... en elandkeutels! Geen eland gezien helaas...

En zulke mooie bemoste stenen!

En deze meneer kwam vlak langs de camper lopen, het eerste rendier voor ons dit jaar. We hebben nog nooit zo'n joekel gezien met zo'n enorm gewei!

Zaterdag 20-7

Er is wel heel veel regen gevallen vannacht, met onweer...

Vanochtend zijn we weer verder gegaan. De weg die we gingen wordt regelmatig bezocht door rendieren😁 Voorzichtig rijden dus!

De elandengroep in Arvidsjaur staat er nog, dus Wil wil weer op de foto😖

We gaan dus niet langs de kust afzakken, maar door het gebied dat wij het mooiste vinden. We gaan eerst nog even een paar wegen richting de Noorse grens, naar de bergen, rijden. Prachtige rustige wegen langs het water. We staan nu ook weer op een heerlijke plek langs een snelstromende rivier, alweer uitzicht op (en het geluid van) het water👍😁. Het is een voormalige camping.

een sami-hut

Hier kan nog steeds overnacht worden, het hout ligt klaar...
En aan deze weg is weer een Naturum, dat gaan we morgen vereren met een bezoekje😁