zaterdag 6 november 2021

Door naar Portugal

We zijn donderdag vertrokken van de camping en naar beneden afgezakt, richting Portugal. Onderweg in een wat grotere plaats eerst boodschappen gedaan. We hebben op de route een paar stukjes tolweg gehad, maar dat levert geen probleem op, als je maar contant geld bij je hebt want de bankpas wordt niet geaccepteerd. Maar de automaat lust briefjes en muntjes....

We besloten om nog voor de Portugese grens weer een overnachting te doen, om de volgende dag rustig de tijd te hebben om een telefoonwinkel te zoeken. We hebben overnacht op een CP aan de rand van een grote stad, Vigo. Beetje hobbelig terrein en het moet niet nog natter worden... Maar keurig geregeld verder, en met stroom.

Zoals te zien op het eerste kaartje reden we daar over de 'fjord', dat was toch wel een spectaculair uitzicht! Krijgen we toch nog een glimpje van de Spaanse fjordenkust mee....

De volgende dag, gisteren, zijn we verder gereden en de grens met Portugal overgestoken. En wederom zonder ook maar iets van controle, je kunt gewoon doorrijden....
Wil had een Vodafone winkel uitgezocht in Ponte de Lima. We zouden daar net op tijd kunnen zijn voor de middagrust (die in Portugal gelukkig korter is dan in Spanje), maar al snel bleek dat we onze klokjes weer moesten verzetten.... In Portugal is het een uur vroeger, dus we hadden nog ruim de tijd😁.
Het was maar een kleine winkel en er waren nog 2 wachtenden voor ons, even buiten blijven dus... Het was geen straf, het zonnetje scheen en het is een prachtig stadje!

De dame in de winkel sprak Engels, wat een heerlijkheid is dat! En ze snapte meteen wat we bedoelden, we hadden de Huawei-router van Adri en Sytske mee en ze probeerde het gewoon uit om daar een internet-tegoed in te zetten. En het lukte! We zijn nu veel goedkoper uit dan in Spanje: we hebben geen nieuw mifi-apparaat hoeven kopen én we hebben meer data voor minder geld: 200 GB voor €30,- en 30 dagen geldig! Veel beter geregeld hier dus.... In Spanje moesten we een extra apparaatje kopen van 70 euro, en een tegoed van 40 GB voor 20 euro wat vaak nog slecht werkte... Maar goed, als we weer door Spanje reizen hebben we dat apparaatje wel alvast. Maar we zijn blij dat andere landen blijkbaar genoegen nemen met wat je zelf al hebt!
Om het te vieren hebben we maar even meteen een terrasje uitgeprobeerd. Vegan? Nee, stond niet op de kaart, maar de ober (alweer goed Engels sprekend) overlegde wel even met de keuken.... We hebben heerlijk gegeten daar. De Portugezen geven ons een veel relaxter gevoel, het is fijn dat ze Engels spreken, het deed ons aan Madeira denken... Voorlopig zitten we hier goed!
Nog even een bombardement van mooie plaatjes...

De parkeerplaats waar de camper geparkeerd stond bleek ook als CP dienst te doen, dus we konden gewoon blijven staan.... Na een heerlijk dutje te hebben gedaan daar zijn we toch weer verder gegaan, we hadden het stadje immers al bekeken en de boodschap was gelukt😁.

We dachten een leuke camping uitgezocht te hebben. Dat zullen we nooit weten, want de weg die google maps ons liet rijden was echt niet te doen voor een camper. We kwamen op een bijzonder smal weggetje terecht, door een gehuchtje, met slecht wegdek en nauwelijks ruimte om te rijden en bochten te maken. Zodra er ook maar een kleine mogelijkheid zich voordeed heeft Wil de camper gedraaid en we zijn weer teruggegaan. Dan maar naar de volgende camping. En voortaan maar eerst goed controleren welke weg 'ze' ons willen laten rijden...

We staan nu in Santiago de Vila Chã op een camping. Het is even zoeken om een plek te vinden die redelijk recht lijkt hier. En toen we hier aankwamen begon het al donker te worden.... Maar ook hier wordt weer goed Engels gesproken!

Wil heeft alles zo'n beetje in het donker moeten regelen buitenom (stroom aansluiten etc.). Dat is allemaal goed gelukt, maar ze stapte nog een keer naar buiten in het donker... Dat had ze niet moeten doen, ze bleef haken achter het snoer en is lelijk gevallen met als gevolg een pijnlijke schouder, grote teen, knie en rib...

Mijn reiki werkt gelukkig goed, en vanmorgen heb ik nog even de Dorn-therapie toegepast (heupen en rugwervels rechtzetten). Hopelijk knapt het daardoor snel weer op. We gaan straks even een klein stukje lopen, kijken hoe dat gaat. Het lijkt een mooie omgeving hier, en we staan aan de rivier. De zon schijnt volop, maar de dagtemperatuur komt niet boven de 15 graden uit. 's Nachts wordt het best koud, dus we laten het elektrische kacheltje lekker op 14 graden staan.... Dat is dan weer het voordeel van aan de stroom staan!

1. Lieve dames, wat een leuk en lieflijk plaatsje! Met die beelden, oude gebouwen en brug. Heel gezellig!
    Hopelijk gaat het goed met Wil 😕
    Een lampje op je hoofd, als je in 't donker naar buiten moet 💡