donderdag 25 mei 2023

Onze eerste eland! En door richting het noorden van Zweden.

Dinsdag 23-5

En wat een prachtig cadeau de volgende ochtend, toen we weer vertrokken! Een eland op zo'n 30 m. afstand.... zo prachtig! Ze bleef rustig staan, keek naar ons, knabbelde wat aan jonge berkenboompjes... We konden er uitgebreid van genieten en veel foto's maken!

We zijn weer een 'stukje' doorgereden naar een volgende overnachtingsplek, deze keer pal aan de E45. Die volgen we nog steeds, het is dé doorgaande route van zuid naar noord (via de westkant en het midden). Het is een hele rustige weg....

De plek is iets minder idyllisch dan afgelopen nacht, maar we staan weer met uitzicht op een meer en met de neus tussen de bomen😁

Het was vandaag voornamelijk bewolkt, en we hebben fikse buien gehad. De temperatuur schommelde tussen 12 en 18,5 graden!

Om de melatonine te laten werken voor een goede nachtrust doen we al vroeg de gordijnen dicht. Maar inmiddels was de hele P al volgebouwd met vrachtwagens - de chauffeurs moeten ook een keer slapen...

Woensdag 24-5

Na een rustige nacht weer mooi op tijd vertrokken. En alweer veel cadeautjes vandaag! Om te beginnen een kraanvogel aan de rand van het water, en later een in een weiland. En een groep rendieren langs de kant van de weg, eentje waagde zich zelfs op het asfalt... En toen we een uitgebreide lunch nuttigden aan een meer (waar we 2 jaar geleden overnacht hebben, in Ytterhogdal) zagen we daar een groep parelduikers!

We zijn inmiddels in Östersund aangekomen, we zijn al halverwege Zweden! We staan aan de kade, met het uitzicht op een uitloper van het Storsjön. Weer wat meer vertier dus, ook wel weer es leuk.

Vandaag afwisselend zon en bewolkt, temperaturen tussen de 12 en 17 graden onderweg.... en een vrij harde wind!

Donderdag 25-5

Na een rustige nacht, zeker als je bedenkt dat je in een grote stad staat, zijn we vanmorgen weer doorgegaan voor weer een etappe in noord-oostelijke richting. De temperatuur is inmiddels flink gedaald! Vanmorgen was het 5 graden (in de camper 10); gisteravond en vanochtend weer de kachel aan gehad! Als je naar buiten stapt voel je echt de koude poolwind... gaan we te snel naar het noorden? We zijn al aardig op weg naar het uiterste noorden van Noorwegen. Het doel is om de grensrivier Noorwegen-Rusland te halen. En dat vóór half juni, want dan zijn de Beloega's daar nog.... Dat is het plan, we gaan zien of het lukt!

Maar eerst nog op bezoek bij onze Duitse 'vrienden' die in de buurt van Jörn wonen. Vandaag zijn we weer een flink stuk opgeschoten, we zijn al voorbij Åsele. We staan weer aan een meer, het Borgsjön, op een P. Wat weer een fantastisch uitzicht!

En vandaag weer veel kraanvogels gezien, grazend in een weiland of lekker beestjes zoekend in een net omgeploegd stuk grond. Het is altijd weer indrukwekkend!