dinsdag 11 juli 2023

Rondrijden in midden-Zweden en toch weer de grens over

Zaterdag 8-7

De dobbelsteen bepaalde dat we vandaag richting Storuman gingen, over de grote weg, de E12. En het was toch een mooie weg! Echt alleen maar langs water, prachtig! De bermen staan nu vol met moerasspirea, wilgenroosje, lupinen, boterbloemen, paarse distels…. Prachtig!

Direct na vertrek kwam er al een bruin bord, dat was te vroeg, we waren Lycksele nog niet uit…. Deze hebben we overgeslagen. En vervolgens kwamen er geen bruine borden meer…. Wel een kerk in Sensele, vlak voor Storuman, met een labcache. En toevallig kwam de hele Finse porsche-club ook net aan….

We staan nu net voorbij Storuman, aan een meer. Wat weer een mooie plek…

Met een prachtige boom en mooie bloemetjes😁

Zondag 9-7

De dobbelsteen beslist dat we richting Arvidsjaur gaan. Dus weer iets meer naar het noorden…. We maken een mooie rondreis zo! Na eerst nog wat boodschappen in Storuman nemen we voor een deel een binnendoor-weg. En jawel… gravel…. Gelukkig is deze weg heel goed te rijden en het is droog.  En het is een prachtige weg!
Bij aankomst in Arvidsjaur gaan we eerst even naar de hembygsgård, het oudheids-/openluchtmuseum. Altijd weer leuk om even een blik in het verleden te werpen

Van daaruit zijn we naar de P in het centrum gereden waar we mogen overnachten. Een rustige plek achter de hoofdstraat. Er is een goed sushirestaurant hier, wat vervelend nou….

Het is vandaag weer zonnig en warm, +20graden. Af en toe wat spettertjes.

Zoek juffrouw Roos… onzichtbaar achter die enorme touringcar-camper….

Eland en Wil op ware grootte. Ze mocht er niet op klimmen😱

Maandag 10-7

Vandaag zijn we doorgegaan richting Noorse grens. wat een prachtige weg, en zo rustig!
We kwamen door Arjeplog, daar zijn we even gestopt voor de lunch. We hebben nog even rondgelopen en de kerk bekeken… helaas begon er een mevrouw op het orgel te spelen. Ze deed erg haar best volgens Wil maar mijn oren vonden het niet zo leuk….

Een kleine Samihuizen- tentoonstelling

Ook hebben we nog even boodschappen gedaan hier, want als we inderdaad Noorwegen weer ingaan ….

We zijn doorgereden tot vlak bij de Noorse grens. Helaas heb je dan totaal geen bereik….Er waren heel veel hele grote vliegen, en muggen, dus we hebben niet lang buiten gezeten….

Dinsdag 11-7

We zaten nog dichter bij de Noorse grens dan we dachten…. Eerst maar even stoppen op een P om de route in te voeren en appjes te lezen/beantwoorden.

In het noorden van Noorwegen kun je wél LPG tanken, itt tot Zweden. Dat hebben we eerst maar even gedaan. Het is hier weer veel drukker op de weg, en weer heel veel campers…. We gaan het zien. We willen een stukje van de Atlantische kustweg rijden, maar het moet wel leuk blijven.
Deze weg hebben we jaren geleden al gereden toen we met de vouwwagen op vakantie waren. En prompt kwamen we weer langs die enorme brug met de draaikolken/ stroomversnelling eronder….(Saltstraumen). We zijn weer even gestopt natuurlijk om te kijken. Destijds waren we er bijna alleen (in de zomervakantie!), nu stond de P bijna vol.

We staan nu op een eiland aan de westkust van Noorwegen. Een grote P waar iedereen naar toe gaat die lekker op het strand wil liggen en in zee wil zwemmen…. Heel veel ruimte hier gelukkig, echt een vakantieplek.