zondag 23 juli 2023

We volgen nog steeds de kustweg

Donderdag 20-7

We zijn inderdaad weer op pad gegaan gisteren, verder langs die prachtige kustroute. Rustig aan eerst…. Zo’n korte afstand hebben we nog nooit afgelegd, nog geen 5 km! Daar is nl. een camping die ons geschikt lijkt om de was te doen en water te tappen….

Een mooie rustige camping, ruim, en een hele aardige eigenaar. De wasmachine is ook hier populair, maar aangezien wij hier 2 nachten blijven ben ik zo aardig om anderen voor te laten gaan die meer haast hebben… nou ja, het is allemaal gelukt en alles is weer schoon!

Een prachtige zonsondergang de eerste avond!

De volgende dag stroomde de camping helemaal leeg….

Maar later kregen we Franse buren. Ze reden in een huurcamper, waren nog niet zot lang onderweg…. Nee, geen knuffel met onze camper deze keer, maar wel een ander ongelukje…. Niet op tijd stoppen als je op de blokken gaat geeft soms een heel vervelend resultaat: hij zat echt shocking klem achter het wiel, onze schep moest er aan te pas komen en of de camper aan de onderkant schade heeft geleden was niet goed te zien….

We hebben op deze camping verschillende kraanvogels horen overvliegen, en Wil heeft ze ook gezien! Dat zijn echt cadeautjes…

Vrijdag 21-7

We waren vroeg op vanmorgen, we reden al om 10 uur! Er zouden vandaag wat pontjes komen, daar heb je dan ook alle tijd voor.
We waren nog maar net op weg toen Wil vreemde rimpelingen in het water zag. Meteen even stoppen en kijken en jawel, bruinvissen! Alweer een cadeautje! Als je de foto inzoomt kun je 1 van de 2 een beetje zien😃

Het was weer een prachtige rit vandaag, Wil heeft wel 100 x gezegd dat ze zo blij is dat we deze route rijden….
De Svartisen, een enorme en beroemde gletsjer. Hij is helaas kleiner dan de vorige keer dat we hem zagen!

Zoals gezegd zijn we vandaag 2 x met de boot geweest. We snappen er niets van hoe dat werkt… het nummerbord wordt gefotografeerd en we hoeven niets te betalen…. Is de betaling die we eerder in het noorden deden geldig voor alle pontjes in Noorwegen? Raar! Of  krijgen we straks een fikse rekening thuis gestuurd?

De keus in plekken om te overnachten is niet echt heel groot langs deze route. De P’s liggen vlak langs de weg, maar we staan nu toch wel weer op een mooie plek! Net iets van de weg af, begroeiing ertussen, en wat een uitzicht….

Zaterdag 22-7

We gaan weer verder. Het is een hele grijze dag! De wolken hangen rond de bergtoppen, het geeft weer een heel ander beeld….

Soms ga je met de boot naar een volgend eiland, maar vandaag hadden we ook een enorme brug!

We vinden geen geschikte gratis overnachtingsplek en we komen terecht in een haven. Wat een campers, het stroomt helemaal vol! Maar het is allemaal heel ruim opgezet en prima geregeld, geen probleem dus. De hoeveelheid plezierjachten is ook indrukwekkend….

We hebben’s avonds nog even een rondje door het dorp gelopen en heerlijk gegeten! Moet je niet te vaak doen in Noorwegen, en zeker niet met een drankje erbij….

Zondag 23-7

Vandaag een hele miezerige dag helaas. We gaan weer een stukje verder langs de prachtige kustweg, die veel eilanden aandoet, vandaar al die overtochten. Vandaag hadden we er weer 2, en we moesten zowaar 1x betalen!

We overnachten in een klein dorpje, op de parkeerplaats bij de kerk. Heerlijke rust hier! Eerst maar even naar de ‘bygdetun’ een klein openlucht-museumpje

We zijn inmiddels op 2/3 van de kustweg. Het verveelt nog niet! Ook al wordt hij door veel campers gereden, we hebben er hier minder last van dan in het noorden van Noorwegen.