donderdag 8 juni 2023

Vardø (de andere punt), een rit door desolaat landschap, en bijna weer in Finland

Dinsdag 6-6

We zijn lekker vroeg vertrokken vandaag, even na 10 uur. Het ritueel van vertrekken ging iets anders dan anders, met als gevolg dat ons extra opstapje daar nog staat.... Dat merkten toe we aankwamen waar we nu staan..... Jammer!

We hebben onderweg zoveel gezien!

9 !! zeearenden dartelden door de lucht, o.a met baltsgedrag: 1 had een stok in de poten, een ander probeerde die te pakken. Wat een fantastisch gezicht, gelukkig konden we op een parkeerplaats gaan staan kijken!

Een prachtig kerkje in de middle of nowhere, bij het water. Veel vogelaars hier, Wil heeft een rosse grutto gespot en een groep kanoeten.  Er stond een prachtig rek waar vis op gedroogd wordt.

En weer een bijzondere waarneming: de kleine jager!

Op het laatste stuk liepen veel rendieren en schapen op de weg

Hier liep een heel klein kalf bij😁

Als je naar Vardø wilt moet je door tunnel van 2,5 km lang, diep onder de zee door.... Het was niet zo fijn, en een beetje smal. De witte bollen horen bij een radarsysteem, ze houden de Russen (o.a. onderzeeboten) goed in de gaten hier... Poetin is daar niet zo blij mee en heeft al es gedreigd om er een bommetje op te laten vallen....

We overnachten in Vardø, in de haven, Lekker luxe aan de stroom! Willem Barentsz staat hier ook😁

Tijdens een rondje door het dorp konden we niet om de meeuwen heen😱 (en 's nachts trouwens ook niet, ze bleven jammeren!)

We stapten even het Pomormuseum binnen, maar officieel was die gesloten. De Nederlandse jongedame binnen had ons al horen praten en legde uit dat ze op een groep wachtte, en dat we ondertussen best even mochten kijken. Daar zijn we niet echt aan toegekomen, ze bleef vertellen, eerst over de Pomor (Russische kust-/vissersmensen) en daarna over zichzelf. Leuk gesprek! Er is tot de tijd van Poetin een levendige handel geweest met Russische vissers.... De laatste 40 jaar is de bevolking van het stadje gehalveerd, van 4000 naar 2000. Veel panden staan leeg en raken in verval, ook omdat ze ook daar last hebben van grote visserijbedrijven die de quota krijgen. Geen vishandel meer daar! Er is zelfs geen verse vis meer te krijgen, de gevangen vis gaat meteen ver weg (China!) om ingevroren te worden en komt daarna terug. Hoe bizar!

Daarna zijn we naar het heksenmonument gelopen: Steilneset. Een momument voor de mensen die daar in de 17e eeuw als heks verbrand zijn: 77 vrouwen en 14 mannen, voornamelijk Sami. In dit deel van Noorwegen zijn meer mensen beschuldigd van hekserij dan in welk ander deel van Noorwegen ook. Voor ieder slachtoffer is een doek opgehangen met naam, korte beschrijving en de beschuldigingen. Dit alles in een lange gang met bij iedere naam een klein venster en een gloeilamp. Zo indrukwekkend dit! Fantastisch dat ze hier zo'n momument voor hebben opgericht, en dat ook in Nederland steeds meer acties komen om de veroordeelden in ere te herstellen.

Het andere deel van het momument bestaat een een kubus met wanden van zwart glas, van buiten naar binnen ondoorzichtig. Binnen staat een metalen stoel waarop een eeuwige vlam brandt, met 7 spiegels erboven (symbool voor de rechters die om de veroordeelden heen cirkelen).

Vervolgens liepen we nog even naar de kerk. Kwamen we nota bene een stelletje vechtende kemphanen tegen! Echte! Apart om dat zomaar live tegen te komen😁 Een baltsplaats midden in het dorp, bij de paardenwei.... In Nederland moet je ze met een lampje zoeken, als broedvogel ernstig bedreigd!

De kerk is een uurtje per dag open, een vriendelijke meneer (de dominee?) wilde ons graag alles vertellen en wilde af en toe ook iets van ons weten. Net iets te close allemaal...

Daarna hadden we wel wat lekkers te eten verdiend.... de Thai zat om de hoek en was inmiddels open. Heerlijk gegeten! Maar een drankje erbij moet je niet te vaak doen, hier in Noorwegen😱

Woensdag 7-6

Vanuit Vardø moet je dezelfde weg terug. Dat is helemaal niet erg, want het ziet er dan toch weer heel anders uit! Ik heb geëxperimenteerd met foto's maken terwijl we reden, gewoon door de voorruit. Daar zitten best een paar leuke plaatjes bij! Vooral de foto's van de enorme donkere regenwolkenkolom zijn indrukwekkend.

En er was een prachtige regen'boog'

Ook weer een bijzonder vogel-spot-resultaat: de grootste en de kleinste valk, Giervalk en Smelleken!

We zijn nog iets verder teruggereden om te kijken of ons opstapje er misschien gewoon nog stond.... Hij was er niet meer helaas😢

We besluiten om niet de hele noordkust langs te gaan, we hoeven niet nog meer desolaat landschap te zien ook al was dit een prachtige rit! We rijden nu eerst verder langs de Finse grens, eigenlijk is dat een heel saai landschap😱. Maar het is heerlijk om wat meer begroeiing te zien!

De temperatuur is wat beter vandaag, met zon, lekker warm vergeleken met de laatste dagen (zo'n 12 graden).

We overnachten aan de rivier de Tana, tevens de grens met Finland. Onze mobiel was in de war en gaf Finse tijd aan, een uur later...

Donderdag 8-6

Vandaag weer verder richting het noord-westen. Maar de weg leidt eerst verder langs de rivier/grens, naar het zuidwesten.... Je moet een behoorlijke omweg maken om daar te komen waar je wil zijn, door alle bergen en onherbergzame gebieden... Het eerste deel van de rit vandaag was daardoor behoorlijk saai!

Nadat de weg weer naar het noorden afboog werd het opeens weer mooi! Zo apart!

We staan nu voor de overnachting op een P langs de weg, met uitzicht op het Porsangerfjord. Er zijn hier in Noorwegen eigenlijk alleen maar overnachtingsplaatsen langs de doorgaande weg, en ook campings liggen daaraan dus dat is ook niet veel beter. Gelukkig wordt het 's avonds en 's nachts rustig op de weg.

Het plan is om via Alta richting Tromsø te gaan, met misschien nog een mooi afsteekje... of op een gegeven moment van eiland naar eiland hoppen.... We zien wel!