zaterdag 14 oktober 2023

Nog in Nederland en we gaan niet emigreren!

Donderdag 5-10

We hebben inmiddels elk 3 brieven gehad van de gemeente Ooststellingwerf, de laatste was wel erg dreigend: binnen 4 weken onze verhuizing doorgeven, anders zouden we uitgeschreven worden.

Mijn lieve nicht Carin heeft ons toestemming gegeven om bij haar op zolder te komen wonen, daar heeft ze een volledig ingerichte kamer met douche en toilet. We wonen dus per 1 oktober in Tjuchem, Groningen! Het is een pak van ons hart dat we ons daar geen zorgen meer over hoeven te maken. We hebben haar een lief kaartje gestuurd (en een cadeautje) met dansende muizen🤣, want ze deelde ons mee dat we mogen genieten van hun gezelschap bij haar op de zolder!

Vandaag heb ik de pakketjes klaargemaakt voor achterlatertjes: kleine (zelfgemaakte) cadeautjes om mensen blij te maken. Ik had kleine buideltjes gehaakt, daar moest nog een briefje bij en drie kristallen erin. Het geheel in een klein plastic zakje, en dat kan ik dan als cadeautje ergens neerleggen.

Vrijdag 6-10

Vandaag hebben we heerlijk een eindje gefietst. De omgeving hier rond Ommen is zo prachtig! We kwamen onderweg een monument tegen voor een Australische piloot, vlakbij Den Ham. Hij heeft in 1943 eerst zijn 7 bemanningsleden uit het vliegtuig laten springen, heeft daarna nog kunnen optrekken om Den Ham te redden en is vervolgens zelf verongelukt met het vliegtuig.

We hebben het 1e achterlatertje hier neergelegd, deels onder een van de stenen in de cirkel.

Morgen vertrekken we weer uit Ommen. We staan dan 1 nachtje op de camping in Vledder, want we gaan daar uit eten met Joost en Evelien en de 2 jongste kinderen👍😀

Zondag 8-10

We hebben een hele goede avond, nacht en dag gehad in Vledder. Een fijne camping in Zweedse stijl, we voelden ons meteen thuis😁. De eigenaar heeft als 15-jarige de Kungsleden gelopen, een zwaar wandeltraject in het noorden van Zweden. We kwamen weer allemaal bekende plaatsnamen en namen van ‘inheemse’ dieren tegen op de camping…

Het etentje met Joost en Evelien, Britt en Tijn was erg gezellig en lekker. Het restaurant was naast de camping, mooi makkelijk voor ons! Het is van oudsher al een beroemde pannenkoekenboerderij, en het ziet er vanbinnen nog net zo uit als toen ik er als kind kwam….
Vandaag hebben we nog een flink stuk gewandeld, n.a.v. een labcache. Het is prachtig herfstweer, dus heerlijk om een end te lopen!

Nu staan we weer een paar nachten op de camping in Bakkeveen. Uitgebreid gebruik maken van de fantastische wasmachines/drogers hier en ook weer heerlijk wandelen.

Dinsdag 10-10

Gisteren wasdag…. Alles is weer schoon, inclusief wijzelf. En ook hebben we nog een flink eind gewandeld: boodschappen doen bij een zorgboerderij verderop. Je moet er wat voor over hebben om lekkere aardappels te eten, meteen maar 5 kilo meesjouwen tussen ons in…

We zijn de afgelopen dagen getuige geweest van de pogingen om een mooie gang te graven op de plek naast ons. Vanmorgen zijn de pogingen gesaboteerd, de boel is weer dichtgegooid….

Vandaag hebben we een heerlijke wandeling gemaakt achter de Slotplaats.

De komende twee dagen hebben we 2 ‘zakelijke’ afspraken in Beetsterzwaag, dus we gaan weer een nachtje in Drachten staan. Daarna naar Norg, weer even een borrel halen😁

Zaterdag 14-10

Woensdag had ik een afspraak bij de rebalancing-therapeut. Het was weer heftig maar het levert weer heel veel op!
Donderdag allebei naar de mondhygiënist, ze was erg tevreden dus wij ook😃
Daarna hebben we weer een nachtje in Norg gestaan en eerst een borrel gedronken bij Trijn. En lekker gegeten, we hadden ‘American party’ met soep en toastjes👍
De volgende ochtend moesten we erg ons best doen om rustig te blijven bij het irritante geluid van een…..bladblazer! In het bos nota bene! Als er íets de spuigaten uitloopt is het wel dat….

Na Norg zijn we weer naar Loenen gereden. Onderweg kregen we een appje van Dianne met de uitslag van de scan van Johan: niet goed. De tumor is behoorlijk gegroeid, er wordt verder ook niet meer behandeld. Je houdt rekening met zo’n bericht, maar we hadden anders gehoopt natuurlijk! We gaan donderdag weer bij ze ‘op bezoek’. Heel waardevol dat we de vrijheid hebben om tijd samen door te brengen.

Vanochtend kwam het definitieve bericht van de gemeente midden-Groningen: we wonen nu in Tjuchem! En de nicht die daar woont is inmiddels onderweg naar Portugal, dus we hebben het huis voor ons alleen🤣. Hilarisch!