woensdag 19 juni 2024

Öland (vervolg) en weer door, verder naar het noorden

Maandag 17-6

Voor vandaag stond het noordoostelijke puntje van het eiland op het programma. Een wandeling in het natuurgebied Trollskogen. Helaas was het Naturum gesloten: ze krijgen te weinig sponsoring... Dat vinden wij jammer, want voor ons horen deze informatiecentra echt bij Zweden.

Vanaf de rand van dit gebied konden we de vuurtoren al zien die voor morgen op het programma staat. Het was al met al een prachtige wandeling (zo'n 6 km), langs de kust en door het bos. Met veel mooie natuurlijke 'sculpturen' onderweg.

we hebben de spotvogel gehoord😁

ook veel grafheuvels in dit gebied

2 bomen groeien uit 1 stam

de Troll-eik, 900 jaar oud....

scheepswrak van een driemaster

een cache😁

1500 levende organismen genieten van deze boom, van insecten tot schimmels tot...

een vleermuizen-en-nog-veel-meer-kast

We hebben weer een mooi plekje om te overnachten gevonden, op weg naar de vuurtoren. Dikke korstmossen hier en slangenkruid, prachtig!

Woensdag 19-6

Gisteren zijn we inderdaad bij de vuurtoren op de andere noordelijke punt geweest, genaamd lange Erik. Er was een labcache, het weer was prima, niks meer aan doen. Het wordt alleen zo langzamerhand een beetje druk op zulke plekken, Midsommar komt eraan....

Daarna zijn we nog even langs het strand gegaan waar fossielen kunnen worden gevonden. De campers moeten helaas van de laatste parkeerplaats gebruik maken, ver weg van de rotsachtige kust....

We hebben nog wel wat steentjes opgepakt maar niks gevonden....

Daarna zijn we doorgegaan naar Borgholms Slott, daar mag je (tegen betaling) op de P overnachten.

Tegen zonsondergang nog even een wandelingetje gemaakt, prachtige luchten!

gierzwaluwen!

Vandaag hebben we Slott Sollidens bezocht, dat ligt ernaast. Het is het vakantieverblijf van de Zweedse koninklijke familie. Je mag het slot niet in, maar wel de tuinen.

Drottning Victoria, de grootmoeder van Victoria, kroonprinses van Zweden. Zij heeft het slot laten bouwen op deze plek omdat ze hier wél kon ademen... (ze had longproblemen)

op verschillende plekken bogen met fuchsia's

steen met vetplantjes

een stokpaardjes-parcours....

De rozentuin is geschonken door koningin Wilhelmina

Het is opvallend dat alleen een 'draadje' over het pad voldoende is om mensen tegen te houden👍

Na dit bezoek gaan we weer richting het vasteland. En wat een campers en caravans komen we tegen onderweg! De Zweden vieren echt het komend midzomerweekend met elkaar, en Öland is dan blijkbaar een populaire bestemming.

We hebben bestemming Linköping weer ingevoerd en staan nu op een P bij een zwem-meertje.

Donkere luchten, we hebben al een paar flinke buien gehad met veel wind😱. Maar nu, een half uur later: weer volop zon en een strakblauwe lucht!