donderdag 12 augustus 2021

Reisdagen met een bezoekje, prachtige overnachtingsplaatsen en een bijzonder museum

We zijn inmiddels een flink stuk opgeschoten naar het zuiden en kiezen ervoor om aan de midden-west-kant van Zweden weer af te zakken.

Maandagmiddag hebben we een bezoekje gebracht aan het jonge Duitse stel dat we een aantal weken geleden getroffen hebben bij de Lidl in Skellefteå, Andreas en Ronja en hun 2 kinderen. Vanwege de maatregelen in Duitsland met daaraan gekoppeld verlies van de mogelijkheid om (op een prettige manier) hun werk te kunnen doen, hebben ze de stap genomen om hun hele hebben en houden naar Zweden te verplaatsen. Ze hebben een prachtig huis, aan een meer, met alle ruimte om nog meer bij te bouwen om een inkomen te kunnen creëren (vakantiewoning bv.). Het was erg leuk om bij ze te kijken en hun verhalen en ervaringen te horen. En zij vonden het erg fijn om het kwijt te kunnen aan mensen die hun moedertaal verstaan en min of meer gelijkdenkend😁 zijn. Na 2 uur tuitten onze oren van hun verhalen en van het geklets van de kinderen en zijn we verder gegaan. Door de regen (het regende de hele dag) en daardoor over een bijzonder vieze gravelweg.... oh wat zag Gloria eruit na deze rit! Bij de volgende stop, aan een meertje, heeft Wil met emmers water uit het meertje het dikste vuil van de camper en de fietsen gespoeld😱.

De volgende dag weer vroeg op pad en een flinke ruk gemaakt. 's Morgens was het nog steeds donker en regenachtig weer, maar in de loop van de middag knapte het op, begon de zon te schijnen en kon de korte broek weer aan en de trui uit.

Op een gegeven moment liepen er notabene drie vrouwtje-korhoenders op de weg! En we zagen nog 2 kraanvogels in het land😁.

Voorbij Strömsund besloot Truus, onze Tomtom, een bijzondere afslag richting Östersund te kiezen. We kregen daardoor wel weer een prachtige overnachtingsplek, aan een stroomversnelling😁!

Gisteren weer door langs de prachtige weg binnendoor. Wat zijn we blij met deze afslag, niet jakkeren langs de gewone weg maar gewoon weer rustig aan! We hebben immers alle tijd, ook al hebben we bedacht dat we begin september weer in Nederland willen zijn. Dan nog kunnen we alle tijd nemen voor de reisdagen.
Dus onderweg even van het mooie uitzicht genieten....

En we vinden zo een bijzondere plek voor een koffiepauze😁

Op de foto's is goed te zien hoe blauw de lucht hier is, met prachtige wolken!
En zo tuffen we verder en genieten van het prachtige landschap. We besluiten om niet de oostkant van het Storsjön te nemen via Östersund, maar de westkant. Daardoor komen we langs het bord "Mus Olles Museet'.... Laten we even kijken wat het is. Het blijkt een gigantische verzameling te zijn van wat meneer Mus Olles anderhalve eeuw geleden allemaal verzameld heeft. Je kunt het zo gek niet bedenken... luciferdoosjes, knopen, allerlei gereedschappen, stenen, stukken hout en takken in een mooie vorm, postzegels, foto's, serviesgoed, enz. enz. enz.... Als je er een week lang iedere dag rond zou lopen, zou je nóg niet alle objecten goed hebben kunnen bekijken, zoveel. Te veel. Maar wel leuk!
Binnen mochten we helaas geen foto's maken, en dat doen we dan ook braaf niet.... Maar buiten mocht wel😁

We staan nu aan de westkant van het Storsjön, ter hoogte van Östersund. Alweer een paradijsje! Een enorm meer, bijzondere meeuwen, ganzen, zwanen en....kraanvogels! En een prachtige zonsondergang.

We blijven vandaag nog even van deze prachtige plek genieten. In het meer is genoeg water om even je haar te wassen..... en daarna toch nog even helemaal opfrissen, heerlijk!

We gebruiken de tijd hier om te genieten, te relaxen, even wat dingen regelen alvast voor als we weer in Nederland zijn....
En nog een bijzondere vogelspot: een Siberische tjiftjaf!
We genieten zo van de vrijheid en de vogels, en dan in het bijzonder de kraanvogels. Dat geluid! We gaan met de herfst mee naar het zuiden, maar we gaan het nu anders zeggen: we volgen de kraanvogels!

1. Wat een vrijheid, wat genieten, wat een geweldige ontspannende reis!
    Leuk, al die onverwachte dingen /bezienswaardigheden.
    Maar toch ook wel weer een heel klein beetje bezig met Nederland 😕!

Het was weer een leuk verslag!!