donderdag 1 juli 2021

Bezoek aan de Njupeskärfallen: de hoogste waterval van Zweden

De overnachtingsplaats was op zich prima, maar het was al goed te merken dat het een toeristisch gebied is. De nationale parken zijn blijkbaar erg in trek bij de Zweden, zoals we later op de dag nog goed zouden merken...

De camping stroomde goed vol met campers. Dan is de sanitaire voorziening (3 droogtoiletten) toch niet afdoende. En ook best wel vervelend dat je je eigen toiletje niet daarin mag lozen😱, daar moesten we later op de dag een oplossing voor zoeken (en dat is gelukt, in een toilet op een parkeerplaats😀).

De lokatie was wel prachtig, zo aan een stroompje. De overburen waren allemaal al vroeg weer vertrokken, dus wij konden heerlijk aan de waterkant ontbijten (met uitzicht op een visser in het water).

Je kon vanaf de camping naar de waterval lopen, maar dat was nog bijna 6 km. En dat dan 2x natuurlijk. We zijn nog niet zo getraind in heuvelachtig gebied, dus maar even doorrijden naar de volgende P, de officiële toegang tot de waterval. Wat een drukte! Echt helemaal vol met auto's, en ook het camperdeel was afgeladen. Toch nog een plekje kunnen vinden, en waar we normaal gesproken niet aan beginnen als het zo druk is, we hebben de Tramp toch maar neergezet en zijn met de stroom mee gaan lopen naar de waterval. Het was zeker de moeite waard, en het was af en toe wel file-lopen maar dat was niet echt hinderlijk.

Na toch nog maar even een kopje koffie op het terras (net echte toeristen) zijn we weer doorgegaan. Na 2 fikse reisdagen hebben we met elkaar afgesproken dat we gaan staan zodra we een mooie plek zien. En dat was al heel snel😁 maar ja, we hebben alle tijd.... In principe gaan we verder richting het noorden (de poolcirkel?!), maar hoe snel dat gaat is in het geheel niet belangrijk....

We staan nu aan een rivier, dit verbrede stuk heet Örebäcken; je mag langs deze rivier niet vrij kamperen om de natuur te beschermen. Daarom hebben ze veel van dit soort parkeerplaatsen aangelegd en zo natuurlijk mogelijk gehouden. Het is hier fantastisch!

Benieuwd hoe het vanavond met de muggen/knutjes is, dat was gisteren niet echt prettig😱