dinsdag 6 juli 2021

Lege gasfles en niet-zo-toegankelijke wegen....

We zijn dus zondag heerlijk op de natuur-kampeerplaats blijven staan. Er kwamen nog 2 kampeerders bij, dat voelt altijd iets veiliger. We hebben heerlijk de hele middag en avond 'niks' gedaan!

De volgende ochtend bleek dat de eerste gasfles al leeg is. Dat vonden we toch wel vrij snel Na een telling bleek dat we maar 9 nachten zonder stroom hebben gestaan al die tijd... Dat betekent waarschijnlijk dat onze fantastische koelkast toch wel veel gas neemt.

We moesten dus even uitzoeken waar de fles gevuld dan wel omgeruild zou kunnen worden. Dat kon in Östersund, dus daar moesten we dan maar vast naar toe. En binnenkort even uitrekenen of het voordeliger is om aan de stroom te staan (daar betaal je hier in Zweden al gauw € 4,- per dag voor) als je toch op een camping bent. En, nog iets om over na te denken: als dit betekent dat we voortdurend aan campings gebonden zijn, moeten we dan niet een andere oplossing bedenken? We staan graag gratis of heel goedkoop met weinig voorzieningen, daar word je dan toch erg in beperkt. Is laten ombouwen tot een LPG-systeem een optie? Dan moet je ook bekijken in hoeverre dat overal verkrijgbaar is.

Onderweg hebben we nog even weer een afslag genomen naar een kerkje, daar lekker geluncht: ciabatta-broodje met een vegetarische burger! Handig als je je eigen keuken gewoon bij je hebt...

In Östersund bleek dat de fles niet gevuld kon worden. Dat kan alleen maar in de toeristische gebieden aan de kust en in het zuiden. En dezelfde gasfles had hij niet, wel een grotere. Gelukkig paste die in het gasfles-compartiment, dus dat hebben we gedaan. Nu hebben we een extra fles van 10,3 kg ipv 6 kg, voelt ook wel weer lekker.

In Zweden werken ze meer met eigen Zweedse gasflessen, die kun je overal krijgen en inwisselen. Maar daar heb je alleen wat aan in Zweden.... We worden steeds wijzer op onze reis! Tot nu toe geen echt onoverkomelijke problemen, alleen uitdagingen😁

We waren van plan om in Östersund te gaan overnachten, maar het was overal erg druk. P aan het water in de haven: overvol. P 11 km verderop aan het water, bij een zwemgelegenheid: daar konden we niet eens bij komen vanwege alle personenauto's die aan de kant geparkeerd stonden. Verder alleen maar peperdure campings, en we hadden genoeg van de drukte....

Dan maar door richting Strömsund. Onderweg goed opletten, maar er was geen mogelijkheid om te overnachten. We zijn op een camping aan de rand van Strömsund terecht gekomen, weer aan het water. Een heerlijk plekje!

De klaver is hier groter dan de margrieten .....

Het opstapje van de camper ging opeens niet meer naar buiten. Wil heeft het voor elkaar gekregen dat hij nu half uitgeschoven kan worden, maar lastig is het wel. Maar even een keer naar laten kijken.... Gelukkig hebben we het losse opstapje die we voor de bus hadden ook bij ons😁

Het weer is nog steeds prachtig, de nachten zijn soms te warm.... dat, en het feit dat het bijna niet donker wordt (ook al hebben we goed schermen voor de ramen!), en dan nog een mug....😏 Als  de problemen niet groter worden dan dat...

Vanochtend eerst nog even 3 korte broeken gewassen en toe zijn we weer doorgegaan. We hebben afgezien van de rondweg die iedereen rijdt (Wildmarkvägen) en besloten om nog een stukje door te gaan naar het noorden. Via Dorothea en Vilhelmina (ja, echt waar!) en daarna afbuigen naar het oosten richting Lycksele, over een mooie weg (geel op de kaart, met een groen randje). Erg mooi uitgezocht door Wil, het was ook een prachtige weg. Het probleem was alleen dat er op een gegeven moment aangekondigd werd dat ze met het onderhoud bezig waren. Nog niets aan de hand denk je dan, af en toe even een stukje grind en wat kuilen, nog steeds niet erg. Maar opeens was het alleen nog maar stenen. Geen gravel of steenslag, maar dikke stenen. Dat rijdt niet echt fijn. En het hield niet op, het was nog 50 km tot Lycksele. We zijn omgedraaid en hebben een afsteekje genomen naar een grotere weg. Een afsteekje van 16 km, waarvan de eerste 10 steenslag, niet te breed, met van die ribbels waarvan je auto bijna uit elkaar trilt....

Arme camper, hij heeft heel wat te verduren gehad vandaag, en hij ziet er niet meer uit! En we hadden hem zo mooi gepoetst!

We staan nu weer op een camping, even voorbij Lycksele, weer aan het water. Misschien blijven we een dagje extra om zowel de camper als de kleren te wassen...

Steenslagwegen zijn vrij normaal in Zweden, zeker hier in het noorden. De campingbaas vroeg nog of we van plan waren naar Vilhelmina te gaan, want dat is momenteel niet te doen... Nee, dat hebben we gemerkt, daar komen we vandaan!

De stroomkabel die het vanmorgen nog deed zei bij het aansluiten: doe het zelf maar. De camping-eigenaar heeft hem doorgemeten: het ligt niet aan het snoer, dus we moeten de stekkers vervangen. Gelukkig hebben we nog extra bij ons, dus we zijn weer goed voorzien van energie.